Objawy dysleksji (specyficznych trudności w uczeniu się)

W pisaniu:

  • Trudności w pisaniu ze słuchu
  • Mylenie liter b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w (inwersja statyczna) s-z, dz-c, sz-s, o-a, ł-l, ę-e
  • Objawy dysleksjiTrudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność
  • Nieróżnicowanie ę-en-e, ą-om
  • Opuszczanie znaków diakrytycznych l-ł, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów
  • Opuszczanie litery y - mylenie przygłosu z samogłoską
  • Trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących (np.biurko-piórko)
  • Przestawianie liter w wyrazach (inwersja dynamiczna)
  • Przestawianie szyku wyrazów w dyktandach
  • Błędy ortograficzne wynikające ze słabszej pamięci wzrokowej i trudności w automatyzacji
  • Obniżenie graficznej jakości pisma oraz jego złe rozmieszczenie w przestrzeni
  • Powolne tempo pisania
  • Niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter
  • Złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni
  • Brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji

W czytaniu:

  • Wolne tempo, niepewne, "wymęczone"
  • Błędy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, przestawienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów
  • Zgadywanie
  • Niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego
  • Trudności we właściwej intonacji i rozumieniu czytanej treści, na skutek koncentracji uwagi na technicznej stronie czytania
  • Trudności w wyszukaniu najistotniejszej myśli w tekście
  • Gubienie się w tekście - opuszczanie linii lub odczytanie jej ponownie
  • Opuszczanie całego wiersza
  • Zmiana kolejności liter i wyrazów
  • Trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i syntezie sylab

Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów szkolnych:

  • Trudności w nauce geometrii – odwracanie kierunku w rysunkach geometrycznych, problemy z orientacją i wyobraźnią przestrzenną, oraz rozumieniem pojęć geometrycznych (również na poziomie werbalnym)
  • Trudności w czynności rysowania – niewłaściwe rozplanowanie rysunku, nieadekwatny nacisk ołówka, zamiana kierunku w rysunkach (niewłaściwy kierunek odwzorowywania)
  • Trudności w nauce geografii – błędne czytanie mapy, niewłaściwa orientacja w stronach świata
  • Trudności w nauce języków obcych, które cechuje znaczna rozbieżność między wymową a pisownią wyrazów
  • Trudności w uczeniu się pamięciowym – tabliczki mnożenia, nauki wierszy, ciągów słownych
  • Trudności na lekcjach wychowania fizycznego – nierozumienie instrukcji ćwiczeń wskutek słabej orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, oraz w planowaniu ruchu
  • Trudności na wszystkich przedmiotach - niestabilność koncentracji uwagi, wolne tempo pracy